Invatarea cuvintelor in timpul somnului

Cum se poate dobandi un vocabular nou in timpul somnului profund

O veste foarte buna pentru cei care invata o limba straina este ca vocabularul acesteia se poate aprofunda in timpul fazelor distincte ale somnului. Sensul cuvintelor care sunt auzite in timpul somnului este preluat inconstient dupa trezire. Formarea acestui tip de amintiri pare a fi mediata exact de aceleasi structuri cerebrale care mediaza si invatarea cuvintelor uzuale in starea de veghe.

Timpul de somn este uneori considerat timp neproductiv. Se pune atunci intrebarea daca nu cumva timpul petrecut dormind poate fi utilizat mai productiv, de exemplu pentru invatarea cuvintelor dintr-o limba straina? Pana in prezent, cercetarile in domeniul somnului s-au concentrat pe stabilizarea si consolidarea amintirilor formate anterior somnului. Cu alte cuvinte, s-a dovedit ca memorarea unor cuvinte sau idei este intarita prin somn. Ulterior acumularii unor informatii in decursul zilei, dupa un somn de o noapte acestea se pot regasi consolidate a doua zi. Dar modalitatile efective de invatare in timpul somnului au fost foarte rar examinate. S-a demonstrat ca informatiile invatate trec printr-un proces de recapitulare in creierul adormit. Aceasta reluare, recapitulare din timpul somnului intareste amintirile care sunt inca fragile si incorporeaza toate aceste informatii nou dobandite in cadrul cunostintelor preexistente.

Daca recapitularea cuvintelor si ideilor in timpul somnului imbunatateste stocarea informatiilor, atunci  chiar si prelucrarea initiala a unor informatii noi este posibila in timpul somnului, indica un nou studiu in domeniu.

Cuvinte straine impreuna cu traducerile lor pot fi invatate in timpul somnului cand acestea sunt inregistrate pe banda si redate auditiv persoanei care doarme. Dupa trezire, participantii reactiveaza asociatiile auzite prin somn. In decursul starilor active ale creierului in timpul somnului, asa-numitele „stari ascendente”, o persoana adormita este capabila sa formeze noi asocieri semantice intre cuvinte straine care ii sunt spuse impreuna cu traducerea lor. Cand suntem intr-un somn profund, celulele creierului nostru isi coordoneaza progresiv activitatea: celulele creierului sunt de obicei active pentru o scurta perioada de timp inainte de a intra intr-o stare de scurta inactivitate. Starea activa se numeste „stare ascendenta”, iar starea inactiva „stare descendenta”. Cele doua stari alterneaza fiecare aproximativ jumatate de secunda.

Cand o persoana adormita a auzit perechi de cuvinte, dupa ce s-a trezit a reusit sa clasifice cu o precizie mai buna cuvintele straine auzite in somn, spre exemplu daca denumesc ceva mare sau mic, care este sensul primar al unor cuvinte necunoscute dintr-o limba straina. Zonele de limbaj ale creierului si hipocampul – centrul esential al memoriei creierului – par astfel sa medieze formarea memoriei independent de starea de constiinta predominanta – inconstient in timpul somnului profund, sau constient in timpul treziei.                     Pe langa importanta practica deosebita, aceste noi dovezi de invatare in timpul somnului ridica noi provocarii pentru teoriile actuale legate de somn si memorie. Notiunea de somn ca stare mentala incapsulata, in care suntem detasati de mediul fizic nu mai este de actualitate. In ce masura si cu ce consecinte poate fi utilizat somnul pentru achizitionarea unor informatii noi va fi un subiect important de cercetare in anii urmatori.

Lavinia Ionita, colaborator www.dalepsihologiei.ro

Phone: 0739-000-550
Bd. Unirii nr. 20, Bl. 5C, scara 1, et. 1, ap. 2
Bucuresti, Sector 4, Romania